معمولا حسابدارها در عمل قبل از اینکه حسابها را ببندند، صورتهای مالی را تهیه میکنند. برای همین ابتدا از فرمی به عنوان پیشنویس برای انجام اصلاحات پایان دوره و بستن حسابها و اطمینان از صحت کار خود استفاده میکنند که به آن کاربرگ میگویند.
کاربرگ، فرم یا ورقه ستونبندی شدهای است که در پایان دوره مالی تهیه و در آن اطلاعات لازم برای اصلاح حسابها، تهیه صورتهای مالی و بستن حسابها گردآوری میشود.
کاربرگ جزء صورتهای مالی اساسی و مدارک رسمی حسابداری نیست.
کاربرگ معمولا ۱۰ ستون مبلغ دارد اما تعداد ستونهای آن را میتوان بنا بر نیاز موسسات مختلف افزایش داد.