منشا و ماهیت اسناد دریافتنی :
اسناد دریافتنی معمولاً در معاملات عمده به کار میرود . همچنین اسناد دریافتنی معمولاً مهمترین دارایی بانک ها و مؤسسات مالی است .
هدف های حسابرسان از رسیدگی به دریافتنی ها :
1- کفایت سیستم کنترل داخلی دریافتنی ها
2- اعتبار دریافتنی های ثبت شده (وجود و مالکیت)
3- ثبت دفاتر بودن تمام دریافتنی ها (کامل بودن)
4- صحت محاسبات ریاضی مدارک و جداول دریافتنی و تطبیق آن ها با حساب های دفتر کل (صحت محاسبات ریاضی)
5- نزدیک بودن ارزشیابی دریافتنیها با ارزشهای قابل بازیافت آن ها
6- کفایت افشا چگونگی ارائه دریافتنی ها
حسابرسان همزمان با حسابرسی دریافتنی ها ، شواهد مربوط به مبالغ ثبت شده بابت درآمد فروش و درآمد بهره مربوط به دریافتنی ها را نیز بدست میآورند .
هدف تعیین اعتبار دریافتنی های ثبت شده :
1- تعیین واقعی بودن مطالبات از مشتریان .
2- تعیین رعایت یا عدم رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری در ایجاد دریافتنی ها .